IOM KIPUR

Publié le par gradina.icoanei.over-blog.com

Si cu gaina caşer, cum ramane?

Cum sa abordez eu chestiunea fara a rascoli sensibilitatea prietenilor mei evrei?
Trebuie sa va spun ca prietenii mei evrei sunt foarte, foarte sensibili in absolut orice chestiune . Stiindu-se ca dansii asi asuma  Creatorul ca pe un bun personal, orice problema lumeasca, ii priveste direct.
ABSOLUT orice problema. Pentru ei nu exista lucruri marunte, fleacuri. TOT ce exista sub soare este important, decisiv, GRAV si deci, categoric gerabil prin competentele transmise lor pe cale directa, sacerdotala, chiar de Dumnezeu Insusi.
Asa si cu gainile.
Vreme de jumatate de secol, am avut dreptul sa privesc"peste gard" rosturile colegilor mei de scoala care acasa vorbeau idis si in clasa erau strigati la catalog: Popescu Gabriel, Velciu Aurelia... Nu pricepeam mare lucru, adica mai nimic. Pentru noi, romanii, dansii "faceau gesturi" de Ros Hasana  sau de Iom Kipur. Daca intrebam care este rostul tulburatoarelor obiceiuri, primeam raspuns o incruntatura a sprancenelor, un"Sîîît" sau un "vezi-ti de treaba ta". Colegii, vecinii, prietenii, erau sensibili, traisera experiente triste si nu avea rost sa declansam cine stie ce animozitati.
Drept sa va spun nu pricepeam nimic, pentru ca noi, ii invitam la masa noastra de Anul Nou si se invitau la noi, de Paste!! Acest lucru s-a petrecut pana tarziu, cand ne aflam la mii de kilometrii si priveam impreuna filmul lui Porumboiu "A fost sau n-a fost". Am constatat, ca pentru ei A FOST, ca doar BRUCAN, ROMAN, BRATU, ILIESCU, aia de pe ecran, erau evrei!!!
Si pentru noim A FOST, pentru ca aia din Cimitirul Eroilor si din Gropile comune, erau romani!!!! Il iubesc pe Porumboiu, dar asta este alta poveste.
Revin la chestiunea sensibila. Intre timp  m-am pus pe citit cu disperare, in ideea ca in orice clipa poate da peste noi Apocalipsa si ma tem grozav ca la Judecata ma vor intreba ca la Bacalaureat, pasaje din cine stie ce Carte Sfanta.
Evident ca Sarbatorile prietenilor mei, pe care le privisem peste gard, au avut prioritate in lectura. Grozavia constă in faptul ca raspunsurile m-au deconcertat, au incitat atat natura mea rebela cat si natura dominata de ironie.
Hatrul muntenesc, morometian, apasa greu.  "Păi dar", cum ar spune Ilie .
Deci, grijulii, apasati chiar de povara pacatelor de peste an, evreii traiesc in penitenta intervalul dintre cele doua mari sarbatori. Gafam oribil noi, crestinii, asaltandu-i cu urari si propuneri bahice. Dansii traiesc in absolutul jertfei trupesti curatatoare de pacate si noi, ignorantii, ii ispitim... Nu intra in Legile lor sa ne ierte, dar noi ne cerem iertare. Fac o paranteza. Posibil ca din cauza ca Popoarele nu cunosc Legile iertarii la evrei,  nu inceteaza vrajba si acuzarile! La dansii, TREBUIE SA ITI CERI IERTARE DE TREI ORI SI IERTAREA SA FIE ACCEPTATA! Asta e! Degeaba isi cere Papa iertare daca nu o face conform Legii Iudaice!
Revin, impartasindu-va si domniilor voastre cateva din gesturile si ritualurile Sarbatorii Iertarii.
Aceasta zi, cea mai sfanta si solemna zi din calendarul religios evreiesc se celebreaza la 10 Tişri, punctul culminant al celor zece zile de penitenta care incep la Roş Haşana. Se tine un post strict care dureaza 25 de ore.
Zilele de pocainta contin rugaciuni de cainta (slihot), post si spovedanie care este de doua feluri, lunga si scurta. Amandoua sunt formulate la persoana intai plural, pentru a insista asupra raspunderii colective. In unele liturghii se lasa loc si marturisirii greselilor personale....
Potrivit Hagadei, Abraham s-a circumcis in ziua de Kipur, si tot de Iom Kipur, Moise a primit celebrele Legi cu care a dat de pamant descurajat si care, pentru noi, crestinii, sunt o parte a intregului desavarsit prin Fericirile transmise de Mantuitor.
Aşşşa. De Iom Kipur, satana nu poate sa ii acuze pe evrei!
Evrei cabalistii (Bahir) considera ca Dumnezeu are un atribut numit, Rau. Aceasta conceptie conduce la un fapt absolut deconcertant pentru neevrei, anume la binecuvantarea de catre Sanhedrin a unor forme de razboi (sunt trei). Chiar si razboiul de categoria a treia, cel cu obiective economice sau expansioniste poate avea acordul acestuia. Exemplul Palestinei nu mai trebuie dezvoltat. Interesant imi pare faptul ca razboiul impotriva Libanului nu a fost binecuvantat, fapt ce ne conduce la deductia ca cei care l-au declansat sunt foarte sarguinciosi in rugaciuni de Iom Kipur.
De acesta sarbatoare, evreii piosi INCEARCA sa se impace cu orice persoana careia le-au putut gresi in cursul anului, pentru a putea lua parte la ritualuri cu constiinta impacata si a fi inscrisi in Cartea Vietii.
Urmatoarele gesturi, atitudini ale acestei comunitati umane starnesc mirare, si  indeamna spre meditatie grava.
In ajun de Kipur, se practica ritualul Kaparot. Diminata, devreme, se ia o pasare, un cocos pentru barbati si o gaina pentru femei, se apuca de gat si se roteste de trei ori deasupra capului spunandu-se": Aceasta este ispasirea mea, aceasta este rascumpararea mea, acesta este inlocuitorul meu. Acest cocos (gaina) va muri, in timp ce eu voi trai o viata lunga si fericita". Gaina se da saracilor, cu pacate cu tot, sau (si) 18 monezi ( vedeti semnificatia cifrei 9). Cate semne de exclamatie si interogatie vreti sa pun?!  Sa nu va puna ăl rau sa va ganditi la alte etnii care sacrifica gaini sau la vrajitorii ţiganeşti condamnabile!
Un alt ritual interesant este cel numit Taşlit. In prima dupa amiaza de Ros Hasana, numai daca aceasta zi nu cade de Sabat (altfel se amana pe a doua zi), se merge pe malul unei ape curgatoare si se arunca firimituri din buzunarele hainelor, recitand versete din profetii Mica si Isaia. Numele ceremoniei provine din Mica 7, 19:3 "Vei arunca in fundul marii toate pacatele lor"
Relatarea mea v-a lamurit cat de cat? Un om bine informat se simte mai bine, nu ??? Sau se simte mai nelinistit?
Eu ma simt linistit. Din doua motive. Primul priveste recensamantul gainilor. Daca vom recenza numarul galinaceelor cumparate special pentru aceasta sarbatoare in comunitatile evreiesti, vom afla cate suflete dorm linistite, curatate de pacate.
Al doillea motiv este strict crestinesc. Cum in religia mea, Taina alcatuieste temelia credintei iar raspunsurile Preotilor, in chestiuni delicate, sunt ambigue, deduc de capul meu faptul ca Botezul Domnului in apa curgatoare a Iordanului avea drept scop si curatarea lumii de pacatele aruncate de evrei, asta daca tinem cont si de reprezentarile iconografice care il infatiseaza pe Iisus In Iordan, strivind stanca diavolului..
Afland din scrierile iudaice ca in Geneza, la Facerea Lumii este scris ca Dumnezeu a avut ca martori pestii, intelegem simbolul pe care ni-l transmite Domnul Iisus Hristos cand, dupa Inviere, mananca peşte şi miere, reface Lumea pe temelia Adevarului si Iubirii. Mai ramane sa inteleaga si sacrificatorii de miei, care fac deliciul amuzamentului evreiesc.
Ramane o intrebare care ma nelinisteste in legatura cu gainile invartite de vii de Iom Kipur. Sunt caşer, asa ne vidate de sange? Ca daca nu sunt, inseamna ca instantaneu au trecut cuviosii de partea pacatului!

vlahofil

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article